Aika lentää siivillä

Nyt onkin mennyt vähän kauemmin, kun olen viimeksi kirjoittanut tänne. Sain ihanan ystävän luokseni Suomesta, joten kirjoittaminen jäi. Nyt hän kuitenkin lähti jo takaisin Suomeen ja minä jäin tänne vielä kolmeksi viikkoa. Hullua, että harjoittelua on enää kaksi viikkoa. Joka kerta pysähdyn tätä ajan kulua miettimään, miten nopeasti se kuluukaan. Mutta odotan Suomeen paluuta ihan hirveästi, odotan omia rutiineja, omaa arkea, mutta ennen kaikkea odotan näkeväni perhettäni ja ystäviäni.

Nyt olen työstänyt kehitystehtävääni työharjoitteluun liittyen. Se on ollut ehkä vaikein osuus koko harjoittelun aikana, koska päiväkodissa olisi niin paljon kehitettävää. En kuitenkaan pysty kovin moneen asiaan vaikuttamaan. Se mihin kuitenkin haluaisin vaikuttaa, on lapsen kohtaaminen ja kuunteleminen. Päiväkodissa ei leikille ole sijaa kovinkaan monessa hetkessä ja toiminta on hyvin koulumaista. Olenkin ottanut kehitystehtäväksi leikin merkityksen lapsen oppimisessa. Koska päiväkodin päätavoitteena on lapsen oppiminen, mikä on hyvä tavoite. Mutta oppiminen tapahtuu lapsella hyvin paljon leikin kautta. Olen tehnyt päiväkodille erilaisia keinoja, kuinka leikkiä voitaisiin lisätä päiväkodin toimintaan pienillä resursseilla sekä esittänyt, mitä kaikkea lapset oppivat leikkiessään. Tavoitteenani on saada työntekijät ymmärtämään leikin merkityksen lapsen elämässä. Leikille pitäisi antaa myös arvoa pelkästään leikkinä, ei vain oppimisen polkuna.

Viime viikon perjantaina lähdimme päiväkodin lasten kanssa yliopistolle viettämään lastenpäivää. Yliopiston opiskelijat olivat järjestäneet lapsille monenlaista toimintaa. Lähdin aamulla kävelemään töihin, tietäen, että tästä tulee pitkä päivä. Mutta en arvannut kuinka väsyttävä se voisikaan olla. Olin töissä ennen yhdeksää, suunnitelmissa oli lähteä kello 9.15 lasten kanssa kohti yliopistoa. Vaikka normaalisti olen perjantait aina peruskoulun puolella, halusin nyt olla päiväkodissa, koska ajattelin, että he tarvitsevat enemmän apuani.

Menin 3-4-vuotiaitten ryhmään avuksi, koska siellä oli lapsia 21 yhdellä opettajalla. Laitoimme lapsille käteen rannekkeet, joissa oli heidän nimensä. Sitten lähdimme kävelemään linja-autolle. Koska koulu on ahtaiden katujen keskellä, ei linja-auto voinut tulla hakemaan ihan koululta, vaan kävelimme alle kilometrin matkan lasten kanssa. Onneksi saimme tähän matkaan apua lasten vanhemmilta, jotta kaaos oli hallittua.

Yliopistolle päästyämme, menimme sisäpihalle nurmikolle istumaan ja kuuntelemaan päivän ohjelmaa. Lapset riisuivat kengät ja ne kerättiin jokaisen ryhmän omaan laatikkoon. Yliopistolle oli saapunut myös useita ryhmiä muista päiväkodeista, joten vilinää oli aika paljon. Ja jokaisessa ryhmässä samanlaiset resurssit, eli aikuisia oli aika vähän.

Aluksi menimme katsomaan teatteri esitystä auditorioon. Meidät ohjattiin istumaan auditorion penkille, mutta eihän ne pienimmät sieltä mitään nähneet, joten pienen spekuloinnin jälkeen siirryimme eteen lattialle istumaan. Esitys oli hyvä ja sai lapset innostumaan sekä mukaan siihen. Opetuksena oli sovinto ja yhteistyön merkitys. Näyttelijän kertoivat tarinan Taste of the moon. Esityksen jälkeen lähdimme liikuntasaliin, jossa oli erilaisia askartelu pisteitä ympäriinsä. Minä olin 6-7 lapsen kanssa yhdellä pisteellä. Siellä oli muun muassa pahvirepun koristelemista, kasvomaalaus, tatuointi, käsikorun tekoa jne. Onneksi olimme koko ajan tilassa, joka oli suljettu, joten kovin kauas lapset eivät päässeet lähtemään. Vaikeinta oli se, että jokaisen päiväkodin lapsella oli samanlaiset koulupuvut, joten lapset sekottuivat tämän tästä keskenään eri ryhmiin.

Askartelupisteiden jälkeen pidimme ruokatauon, johan nälkä ja jano siinä kuumuudessa oli kerennyt tulla. Lapset söivät omia eväitä ja minä omaa leipääni samalla kun käytin lapsia vuorollaan vessassa. Ei siinä paljon istumaan ehtinyt.

Ruokatauon jälkeen oli meidän vuoro mennä pomppulinnoihin, tätä lapset olivat odottaneet. Meteli oli kova, aurinko porotti siniseltä taivaalta ja kaiuttimista kuului kova äänistä musiikkia. Joten meteli oli todella kova ja desipelit nousivat korkealle. Pihalle asteli myös päivän maskotit, ryhmä Haun kaksi jäsentä. Lapset juoksivat heidän perässään kuin muurahaislauma.

Päivä loppui ilman yhteistä lopetusta. Yhtäkkiä tultiin vain sanomaan, että bussi lähtee. Lapset melkein nukahtivat paluu matkalla bussiin. Bussilta piti kuitenkin vielä kävellä koululle. Ilma oli kuuma, eikä lapset olleet juoneet päivän aikana riittävästi. Käsipuolessani kävelevä tyttö oli lähellä nukahtaa seisaaltaan, silmät sulkeutuivat vähän väliä. Tarjosin hänelle pullostani vettä ja hän joi sen yhtä kyytiä tyhjäksi, olo koheni saman tien.

Saateltuani porukan päiväkodille, lähdin itse kävelemään asunnolleni päin. Olin aivan poikki päivän tapahtumista. Onneksi pääsin nukkumaan bussiin matkalla Fuengirolaan. Vietin viikonlopun taas ihanan Ansun luona! Viikonlopun tavoitteena oli vain nukkua ja rentoutua ja sen teimme.

Laura tuli sitten Granadaan keskiviikkona. Kiertelimme parin päivän aikana vähän Granadaa 32 asteen lämmössä. Perjantaina vuokrasimme auton ja lähdimme viikonlopun viettoon Nerjaan. Voi että, miten olinkaan ikävöinyt autolla ajamista ja sitä vapautta, että kulkeminen ei ole kiinni mistään bussi- tai juna aikatauluista. Laskeuduimme vuorten välistä rannikolle, Nerja on pieni kaupunki Malagan lähettyvillä. Olimme Nerjassa hyvissä ajoin, joten kerkesimme kierrellä siellä jo perjantaina. Paljon siellä ei ollut nähtävää, mutta ihanan pieni ranta kaupunki se oli. Olimme varanneet meille hotellin keskustasta, semmoinen siisti perus hotellihuone. Lauantaina otimme hotellin katolla aurinkoa aamupäivän ja sitten lähdimme ajelemaan Marbellaan. Koska meillä oli auto käytössä, ajattelimme hyödyntää sitä. Eihän Nerjassa olisi enää ollut juuri mitään nähtävää enempää, joten Marbella kuulosti hyvältä vaihto ehdolta.

Marbellan puerto banuksen veneet ovat kyllä aivan valtavia. Ihmettelen vain sitä, että mitä ihmiset tekevät niin isoilla veneillä. Monta isoa venettä vierekkäin, isompia kuin minun tuleva asuntoni. Varmasti niiden omistajat nauttivat niistä ja seilailevat merillä, toivottavasti. Siellä näkyi se materiaalikulttuuri hyvin vahvasti, kaikki oli niin näyttävää ja kallista. Se on nyt nähty, eikä minun tarvitse sinne uudestaan lähteä. Illalla ajelimme sitten auringon laskiessa takaisin Nerjaan. Ajelimme hieman eri reittiä takaisin, sellaista lauantai illan kruisailua. Sunnuntaina heitin sitten Lauran Malagan kentälle ja ajelin yksin takaisin Granadaan. Niin ihanaa ja rentouttavaa oli ajella vuorten välissä, olisin voinut pitää auton vielä pitempäänkin. Ehkä vuokraan vielä lomaviikolla auton käyttöön, koska se on niin edullista täällä.