Kaupunkiloma Barcelonaan

Olen aina välttänyt lasten kanssa työskennellessä äänen korottamista viimeiseen asti, en usko sen olevan toimiva keino tilanteen rauhoittamiseksi, enkä tykkää korottaa ääntä. Mutta olen myös miettinyt, mikä olisi keino äänen korottamisen/tiukentamisen tilalle, kun tulee tilanne, jossa on jo kaikkia muita kokeiltu ja silti työrauha luokassa on olematon. Itse tykkään mennä aina vierelle puhumaan, en huuda luokan toiselta puolelta ohjeita, kirjoitan taululle, kosketan jne. Tänään kuitenkin, ehkä huonojen yöunienkin takia, hermoni kiristyivät ja jouduin korottamaan luokassa hieman ääntä, jo usean pyynnön jälkeen. Ihme kyllä, tällä kertaa se auttoi ja oppilaat pyysivät käytöstä anteeksi. Ehkä se, että tuolla kotikoululla ei ole kenelläkään aikuisella tyylinä korottaa ääntä, silloin harvoin se sitten toimii. Ja vaikka olen äärimmäisen itsekriittinen omasta toiminnastani monessa asiassa, etenkin lasten ja oppilaiden opettamisessa sekä ohjaamisessa, ymmärrän sen, me olemme kaikki inhimillisiä ihmisiä, myös minä.

Näin on siis Barcelonan lomalta palattu arkeen. Oli ihana miniloma Lauran kanssa. Lensin lauantaina Malagasta Barcelonaa, lento kesti 1,3h ja Laura lensi Helsingistä. Olimme siellä melkein samaan aikaan perillä. Varaamamme hotelli oli aika lailla Barcelonan keskustassa, lähellä kaikkea. Siisti ja todella viihtyisä huone, katolla terassi, jossa oli uima-allas ja poreamme. Varaukseemme kuului myös hotellin aamupala, mikä oli sopivan monipuolinen, kaikki tarpeellinen löytyi, paitsi puuro. Olimme Lauran kanssa sopineet, että hotellissa täytyy olla aamupala, jotta saa sitten vatsa täynnä lähteä etsimään seuraavaa ruokapaikkaa :D.

Barcelonassa täytyy varautua taskuvarkaisiin. Koko ajan kannattaa pitää omaisuutta silmällä, jotta puhelinta tai rahoja ei viedä. Se oli välillä vähän stressaavaa, etenkin ruuhkaisissa busseissa ja metroissa. Kävimme katsomassa Barcelonassa kuuluisaa Sagrada Familia-kirkkoa. Aika vaikuttava, uskomatonta, että sitä on rakennettu vuodesta 1882, ja edelleen sitä rakennetaan aktiivisesti, kirkko on todella iso ja täynnä pieniä yksityiskohtia. Ei käyty sisällä ollenkaan, koska sinne olisi pitänyt ostaa erikseen liput ja netistä aikaisemmin, niin ei tarvitse jonottaa. Ja etenkin tällaisen kaltaisilla turistipaikoilla, omaisuudesta kannattaa pitää enemmän huolta. Kirkon ympärillä oli paljon katumyyjiä ja paljon turisteja.

Sagrada Familia- kirkko (=Pyhä perhe)

Kävelimme kirkolta bussipysäkille, josta lähdimme Güellin puistoon. Ilma oli aivan ihanan aurinkoinen. Güellin puisto on Antoni Gaudin suunnittelema puisto Grácian kaupungin osassa, kukkulamaisella alueella. Puisto on suunniteltu luontoa kunnioittaen ja kasvit on valittu kestämään kuivuuttakin. Mutta puisto vaatii silti säännöllistä huolenpitoa. Todella kaunis ja käymisen arvoinen paikka. Puistoon pääsee ilmaiseksi, mutta puistossa voi ostaa 3 euron poletteja, jos haluaa päästä näkemään esim. Gáudin suunnitteleman mosaiikki koristeisen paviljongin.

Park Güell

Käveleskelyn ja kiertelyn jälkeen jalat kaipasivat hieman lepoa ja menimme hotellin terassille aurinkotuoleihin loikoilemaan. Illalla lähdimme sitten bussilla rantaan syömään ja nauttimaan auringosta. kai sitä on vähän vanhuus tullut, kun halusi jo aikaisin nukkumaan.

Barcelonassa on shoppailijalle todella paljon mahdollisuuksia. La Ramblalla on kalliita merkki liikkeitä ja halvempia vaate liikkeitä. Me kävimme yhdessä ostoskeskuksessa (en muista nimeä) shoppailemassa. Ja kyllähän sieltä meidän matkaan lähtikin useampi kassi vaatetta, että pois lähtiessä jouduimme bussin/metron sijaan ottamaan taxin hotellille. Onneksi taksitkaan eivät ole hirveän kalliita täällä Espanjassa. Illalla kävimme sitten kävelemässä La Ramblalla. Hirveästi oli ihmisiä liikkeellä, sekä rambla oli suljettu autoilta, mikä on nykyään hyvin tyypillistä siellä. Muutenkin Barcelonassa näkyi paljon poliiseja joka kadulla. Kuulimme, että niitä on lisätty siellä hirveästi katukuviin sen jälkeen kun, ramblalle ajoi pakettiauto väkijoukkoon. Tavallaan poliisien läsnäolo toi turvallisuuden tunnetta, mutta samaan aikaan hieman surullinen olo tuli siitä, että minun turvallisuus on täällä niin uhattuna, että tarvitaan poliiseja joka kadun kulmaan.

La Rambla

Parissa päivässä saatiin Barcelonasta melko pintaraapaisu. Mutta silti paljon kerettiin nähdä niinkin lyhyessä ajassa, ja ehkä joudun vielä joskus käymään siellä uudestaan. Paljon oli ihania katuja täynnä kauniita rakennuksia. Vähänhän ne kadut ovat saman näköisiä keskenään, mutta silti todella kauniita. Tiistaina lensin aamupäivällä takaisin Malagaan ja junalla Fuengirolaan, tuntui kuin kotiin olisi tullut. Ihanaa oli palata tuttuun ja turvalliseen Fuengirolaan. Vaikka olin loman jälkeen todella väsynyt kaiken kävelyn ja uuden ihailun jälkeen, on loma virkistävä pidemmällä tähtäimellä. Nyt kun olen muutaman päivän saanut palautua reissulta, tuntuu se jo todella virkistävältä sekä ihanaa palata kuvien kautta noihin päiviin takaisin.

Muchas gracias por Laura y Barcelona!