Nopea suunnan muutos

26.3.2019
WHAT A DAY! Heräsin tänään 7.30. Kävin tavanomaisesti ensin aamupesulla ja sitten menin tekemään aamupalaa. Aloittaessani syömään vilkaisin puhelinta. Siihen oli tullut useampi puhelu ja whatsupp viesti Loretolta, yliopiston opettajalta. Sydän hyppäsi kurkkuun, ei voi olla totta, pitikö minun tänään olla siellä yliopistolla. Oliko se tänään, kun Loreto tulee minua hakemaan keskustasta yliopistolle, joka sijaitsee hieman kauempana. Kuunneltuani ääniviestit, tajusin, että tänään se on. Olen sekoittanut päivät, sehän piti olla vasta torstaina, olin valmistautunut torstaina menemään sinne. Äkkiä lähetin pahoittelevan viestin ja kerroin sekoittaneeni päivät. Ahdistus kasvoi mielessäni, Loreto on ajanut tänne minun takiani, tullut hakemaan minua omalla autollaan. Kohta puhelin piippasi ja kuuntelin ääniviestin, joka oli hyvin rauhoitteleva. Ei mitään hätää, kaikki on hyvin, voit tulla bussilla tai siirretään toiselle päivälle.

Rauhoittelin itseäni ja päätin, koska olemme sopineet, lähden yliopistolle tänään. Olin onneksi jo edellisen viikon perjantaina käynyt siellä, joten ei voi olla vaikeaa mennä sinne bussilla. Lähdin salaman lailla liikkeelle ja laitoin itseni valmiiksi ja juoksin bussipysäkille. Bussissa tasasin taas sykettä ja orientoiduin tapaamaan uusia ihmisiä, innostuinkin jopa hieman.



Koululle päästyäni, menin ensin liikuntatunnille. Eihän minulla ollut mitään liikuntavaatteita, koska en ennakkoon tiennyt, mille tunneille olen menossa. Onneksi liikuntatunti ei ollut tavanomainen jumppatunti. Teimme erilaisia pantomiimi harjoituksia, mikä sopi minulle älyttömän hyvin, koska kehonkieli on äidinkielestä riippumatta kaikilla sama. Minut otettiin hyvin vastaan liikuntatunnille ja pääsin heti ryhmään mukaan. Tunti loppui kello 10 ja sen jälkeen meillä oli puolen tunnin tauko. Lähdin parin opiskelijan kanssa kahville. Yksi opiskelijoista oli Laura, joka on tulossa ensi syksynä Suomeen vaihtoon. Juttelimme hänen kanssaan paljon vaihdosta ja vaihtoon lähtemisestä. Vaihtoon lähteminen on todella rohkea teko. Useat ovat sanoneet minulle, että olen todella rohkea, kun tulin tänne yksin enkä osaa edes maan kieltä. En ole ajatellut, että kuinka se vaatii rohkeutta, jotenkin se tuntui vain luonnolliselta. Vaihdoimme Lauran kanssa numeroita ja ajattelimme tavata minun vaihtoni aikana useamminkin, jotta hänen olisi helpompi tulla Suomeen, kun tietää sieltä jonkun. Useat opiskelijat ovat innokkaita tutustumaan minuun ja haluavat tavata minua ja harjoitella englannin puhumista. Minulla on todellakin sellainen olo, että olen tervetullut Granadaan. Loretokin on aivan korvaamaton ja on ollut hienoa saada tutustua häneen.



Kahvitauton jälkeen menin englannin tunnille mukaan. Siellä teimme myös erilaisia puhe harjoituksia. Aluksi kirjoitimme ylös 5 faktaa ja 5 valhetta itsestämme. Sen jälkeen kerroimme nämä neljälle eri kaverille. Minun oli aika vaikea erottaa fakta ja valhe, koska tapasin opiskelijat vasta ensimmäistä kertaa, mutta hauskaa oli. Sen jälkeen teimme ryhmissä pienen näytelmän, jonka esitimme muulle ryhmälle. Hauskuutta näiltä tunneilta ei ainakaan puuttunut. Koulu päivä päättyi 12.30 (täällä opiskelijoilla loppuu aina opetus 12.30 ja sen jälkeen on itsenäistä opiskelua). Sain kyydin Loretolta takaisin keskustaan.

Olin aivan innoissani tapaamistani uusista ihmisistä. Samaan aikaan todella väsynyt. Kävelin asunnolleni ja otin pienet torkut ja lähdin kauppaan. Uusien ihmisten tapaaminen on ihanaa, mutta todella energiaa vievää. Ja tätä kirjoittaessani sain viestin eräältä opiskelijalta, joka kysyi minulta, tykkäänkö käydä vuorilla. Siis minä, tykkäänkö?! Voiko olla parempaa, meinasin hypätä tuolissani ylös innostuksesta. Pääsen vuorille täälläkin, olen haaveillut siitä, mutta yksin en uskalla lähteä, koska en tunne niitä vuoria ja muutenkin seurassa on aina kivaa. Samalla on helpompi tutustua ihmisiin, kun on yhteisiä kiinnostuksen kohteita.

Huomenna menen taas omaan harjoittelu paikkaani varhaiskasvatuksen puolelle. Ajoittain se on aika rankkaa, koska kasvatus on hyvin espanjalaista. On jotain sellaisia juttuja, jos tekisin niin Suomessa, minulla ei olisi enää työpaikkaa. Olenkin ajatellut, että otan kehitystehtäväkseni herättää päiväkodissa kasvattajien ajatuksia. Heidän toimintaansa en pysty täällä ollessani ehkä muuttamaan, mutta toivon, että voin herättää ajatusta esim. lapsen sensitiivisestä kohtaamisesta. Lämpimämmästä otteesta työhön sekä lapseen. Kyllä täällä halataan ja pussaillaan lapsia, mutta jos lapsi toimii väärin, on seuraamukset siitä, mielestäni kohtuuttomia, eikä rangaistusta aina selitetä lapselle. 

Lapsen käyttäytymisessä huomio kiinnitetään negatiiviseen ja usein kyseiset lapset ovat niitä tiettyjä. Kiinnitetäänkö heidän toimintaansa enemmän huomiota ja herkemmin, kuin muiden saman kaltaiseen käytökseen? He ovat niin sanottuja silmätikkuja. Useinkaan en edes itse huomannut lapsen käytöksessä mitään erityisen huonoa ja he ovat itsekin tilanteesta usein hämmentyneitä ja surullisia. Enkä ole kertaakaan nähnyt, että tilanteesta keskusteltaisiin lapsen kanssa, toki en kaikkea ymmärrä, mitä he puhuvat espanjaksi, mutta ainakaan lapsi ei siinä suun vuoroa saa.



Mielestäni tämän kaltainen negatiivisen käytöksen huomioiminen ei ole lapsen kasvun kannalta kehittävää, ainakin siitä pitäisi keskustella lapsen kanssa. Lapsen identiteetti saattaa muodostua näistä useasti toistuvista negatiivisista käskyistä. Ja se identiteetti ei useinkaan ole positiivinen, lapsen kuva itsestään on häiriö käyttäytyjä. Jos taas huomioidaan lapsen käytöksessä positiivisia asioita, niitä pienimpiäkin, kiitetään oikeasta toiminnasta, huomaa lapsi, että hänessä on myös aikuisten silmin jotakin hyvää. Hänen identiteettinsä on varmasti positiivisempi. Enkä tarkoita, että huonosta käytöksestä ei pitäisi sanoa, mutta tapa miten se otetaan esille, on mielestäni koulussa/päiväkodissa lasta nöyryyttävä. Aikuisen äänen käyttökin on todella voimakasta. Eikä tässä tehdä poikkeuksia erityislastenkaan kohdalla, mikä on tietysti sinällään ihan ok, mutta mielestäni heidänkin ymmärryksensä taso pitäisi huomioida yksilöllisesti. Ja toimintatavat pitää olla sellaisia, jotka eivät aiheuta lapsessa häpeää. 

Nyt on pakko vielä kirjoittaa, että toiminta päiväkodissa ei ole koko ajan ja kaikkien kohdalla tällaista. Mutta tämä toiminta on se, mihin olen kiinnittänyt huomiota, koska se poikkeaa niin paljon siitä, mihin minä olen tottunut ja miten Suomessa kasvatetaan. Kyllä meillä Suomessa on hyvä varhaiskasvatus ja se myös tiedetään täällä. 

Kommentit