Kehon ja mielen huoltoa

Olen nyt käynyt täällä kaksi kertaa osteopaatilla. Valitin selkäkipua aikaisemmin kaverilleni ja hän vinkkasi minulle ystävänsä osteopaatti ja fysioterapia klinikkaa. Varasin ajan ilman sen enempää kyselyitä, luulin siis meneväni hierojalle. Päivän aikana tulee käveltyä täällä tosi paljon ja luulin, että selkäkipuni ovat yltyneet nyt siitä syystä. Minulla on ollut selkäkipuja välillä jo siitä asti, kun olen aloittanut lähihoitajan sijaisuuksia tekemään. Olen ensimmäistä kertaa tehnyt hoitajan sijaisuuden 16 vuotiaana vanhainkodissa. Minulla ei ollut muuta kuin into ja halu oppia. En ollut vielä käynyt päivääkään sosiaali- ja terveysalan koulua. Kyseinen vanhainkoti oli ihana ja kodin omainen paikka, mutta siirtoihin apuvälineitä ei ollut kovinkaan paljoa käytettävissä. Sen kesän jälkeen olen kärsinyt ajoittaisista selkäkivuista, jotka urheiluni vuoksi ovat pysyneet aisoissa sekä kiinnitän töissä paljon huomiota ergonomiseen työotteeseen.



Nyt kuitenkin selkäkivut tulivat pitempi aikaisesti tänne tullessani. Aamulla sängystä nouseminen oli vaikeaa, veryttelyn jälkeen kuitenkin pääsin liikkeelle. Varasin siis ajan hierojalle (näin luulin tekeväni). Lähdin kävelemään klinikalle päin, olin ajasta aivan innoissani, kuka nyt ei olisi, jos hierojalle on menossa. Klinikalle päästyäni omaan tyyliini olin 10 minuuttia etuajassa ja Espanjalaiseen tyyliin, varattu aika oli myöhässä.

Hieroja pyysi minut huoneeseen ja käski aluksi istua tuolille. Hän kyseli minulta erilaisia kysymyksiä terveyteeni liittyen. Mietin, että onpa perusteellinen hieronta käynti. Keskustelimme lapsuuteni onnettomuudesta, töistä, urheilutaustastani jne. Sitten hän katsoi ryhtiäni, hän sanoi, että asentoni on vinossa, hartiat ovat eri tasoilla, toinen jalka on pitempi kuin toinen. Mutta tilanne on kuitenkin korjattavissa. Sitten hän pyysi minut makoilemaan hieronta pöydälle ja alkoi venyttelemään jalkojani. Minulla on myös yliliikkuvat nivelet. Osteopaatti venytteli kroppaani kunnolla ja rusautti selkärankaa aika tuntuvasti. Sitten hän paineli vatsaani, sattui ihan hirveästi. Sessio kesti n. tunnin. Jo ensimmäisen käynnin jälkeen en ole kertaakaan herännyt selkäkipeänä! Mutta vielä toisenkaan käynnin jälkeen ei ole vielä valmista, selkäni tarvitsee vielä käsittelyä. Sain myös paljon vinkkejä siihen, miten itse pystyn vaikuttamaan selkäni paranemiseen. Ja nyt olen varannut jo kolmannenkin käynnin.

Olen miettinyt, miksi minulla ei ole ikinä käynyt mielessäkään mennä käymään osteopaatilla tai muulla niksauttelijalla. Yksi iso syy tähän on varmasti hinta, Suomessa hinnat tällaisille ovat niin korkealla. Täällä maksan tunnin osteopaatti käynnistä 35 euroa, eli saman verran kuin suomessa tunnin hieronnasta. Osteopaattini on hyvin kokenut ja ammattitaitoinen työssään ja kertoo minulle, miten kehoni toimii ja mitkä kaikki asiat vaikuttavat toisiinsa. Kävelemisen lisäksi, käyn täällä paljon kuntosalilla. Kehonhuolto vain on jäänyt viimevuosien aikana liian vähäiseksi. Vaikka juuri se onkin tärkein kunnon ja lihasten kasvattamisessa.

Muuten elo täällä on ollut aika tasaista, tai niin tasaista kun se täällä vain voi olla. Vettä on satanut viimeisen viikon aikana niin paljon, että asuntoni on todella kylmä. Ostin itselle paksun aamutakin, jota pidän aina päällä, kun olen sisällä. Toivon todella, että ilmat alkavat nyt lämpiämään toden teolla, niin kuin sääennuste lupaa.



Viikonlopun vietin Fuengirolassa ja Malagassa. Ihanaa päästä välillä puhumaan Suomea jonkun kanssa. Lauantaina kävimme kiertelemässä Malagaa, siellä vierähtikin koko päivä. Illalla olin aivan väsynyt, koska olin nukkunut edelliset yöt vähän huonosti. Ja kävin myös äänestämässä!! 



Töissä minulla oli viimeviikolla loppuviikosta pieni konflikti. Olen ollut erään työntekijän, sanotaan nyt vaikka työntekijä A, ryhmässä aika paljon, hänen suhtautumisensa minuun on ollut epäkohteliasta. Olen tähän asti ajatellut, että se on vaan se kulttuuri ero. Mutta minullakin tulee joskus lasi täyteen. Olen todella herkkä toisten ihmisten tunteille ja ilmapiirille. Ja on hyvin raskasta koko ajan miettiä, mitä teen väärin. Kysyin eräältä toiselta työntekijältä B, palautetta työstäni, jotta voin tarvittaessa muuttaa oikeaan suuntaan. Sain kuitenkin vain positiivista palautetta, minuun ollaan oltu tyytyväisiä. Ihmettelin kuitenkin, miksi minulla on silti erilainen tunne. Työntekijä B kysyi sitten minulta palautetta hänen ja työntekijä A:n työstä sekä ohjauksesta. Mietin, miten voin sanoa A:n toimintatavoista ilman, että loukkaan ketään. Kerroin sitten tilanteen ja aloin itkeä. Työntekijä B oli hyvin ymmärtäväinen ja tiesi mistä puhun. Oli helpottavaa kuulla, että en ole kuvitellut kaikkea vaan A on ollut muitakin kohtaan epäkohtelias ja puhuu välillä tosi rumasti toiselle. Asiasta sitten puhuttiin koko työ yhteisön kesken ja päiväkodin pomo piti puhuttelun kyseiselle työntekijälle. Yritin ensin estellä ja ajattelin, että hoidan mieluummin itse tämän, koska tiesin millainen tyyli pomolla on laittaa toinen seinää vasten ja läksyttää oikein kunnolla. Mutta se ei kuulemma olisi auttanut, ei hän olisi ymmärtänyt. Joten annoin heidän hoitaa asian.



Siitä alkoi kuitenkin viikonloppu vapaa. Mietin koko viikonlopun, miten voin mennä maanantaina töihin. Olisi tehnyt mieli jänistää ja lähteä karkuun. Olen aina inhonnut konflikteja ja riitoja, olen vältellyt niitä loppuun saakka ja yleensä yrittänyt sovitella asiat kaikkien kannalta parhain päin. Sain kuitenkin viikonlopun aikana käännettyä asian päässäni positiiviseen suuntaan. Eihän tämä voi kuin kasvattaa minua, miksi aina pitäisi välttää konflikteja, kun niistä voi oppia kaikkein eniten jokainen osapuoli. Maanantaina menin sitten töihin vain hieman jännittyneenä. Työntekijä A oli todella ystävällinen minulle ja on ollut minua kohtaan nyt todella ystävällinen. Tänään olin hänen ryhmässään koko päivän. Hän oli muuttanut myös puhetyyliään lapsia kohtaankin. Oli jännä huomata, mikä vaikutus sillä oli lapsiin. Koko ryhmän ilmapiiri oli paljon avoimempi ja kevyempi. Emme kuitenkaan puhuneet tapahtuneesta työntekijän kanssa. Espanjalaisille tämä on varmasti hyvin normaalia, koska heillä konflikteja on tämän tästä, minulle  se oli kulttuurishokki. Mutta tästä eteenpäin menen vahvempana ja parempana.

Ensiviikko onkin pyhä viikko täällä Espanjassa ja koulu on kiinni, joten minullakin on loma viikko. Se tulee kyllä tarpeeseen, niin kuin jokainen loma aina tulee. Aion seurata koko viikon vain pääsiäiskulkueita, jotka ovat aivan mielettömiä täällä Andalusian alueella. Niitä on jo muutama täällä näkynyt. 


Kommentit